De sista romantikerna

by Sinziana Ravini

[...]
Romantikerna var övertygade om att varje liten livspartikel var genomsyrad av en gudomlig kraft och att det räckte att kontemplera naturen för att bli en gudalik medskapare. Oscar Furbacken tar ett steg längre och reproducerar naturens skådespel likt en ödmjuk Gulliver i en botanisk lilleputtvärld. Genom att blanda brons och latex, ”döda” och ”levande” material, återskapar han ett fascinerande mikrokosmos som uppenbarar naturens fraktalliknande arkitektur. Vi ser mossans förmultnande lekar men också pånyttfödelsen i de blodkroppsliknande lavtrattarna. Inget dör fullt ut. Allt lever vidare i denna besjälade natur där lavens förvandlingar kan ses som en symbol för livet efter döden. För som Furbacken påpekar: ”När eken förmultnar spirar lavarna”. I denna meditativa värld kan vi både förlora och återfinna oss själva om vi investerar det dyrbaraste vi har, vår tid.
[...]

/Sinziana Ravini


Excerpt from catalogue text by curator Sinziana Ravini, for the Royal Institute of Art 2011 Master exhibition at Konstakademien, Stockholm. Here below is a copy of Oscar Furbacken’s double page in the exhibition catalogue.

 

MasterCatalogue2011_FurbackensPage.jpg