Glipor mot underjoden
Review by Nils Forsberg
Dagens Nyheter, Kultur 16/5 2024
Oscar Furbacken öppnar glipor mot underjorden
I utställningen ”Eftereld” på Susanne Pettersson gallery har Oscar Furbacken skapat väggobjekt med sprickor som blottar glödande, grottliknande miniatyrlandskap. Nils Forsberg ser riktigt bra konst som ytterst berör liv och död.
Nedstigandet i underjorden återkommer i så gott som alla mytologier. Isthtar, Osiris, Dionysos, Demeter, Orfeus, Odysseus, Jesus – alla besöker de dödsriket. Gemensamt för samtliga är att färden ner är förenad med faror och väcker skräck, men den ingår också som en del i en större berättelse, invigningen i mysteriet.
Vägen till djupare insikt, eller fullbordande, går via döden.
Oscar Furbackens objekt och installationer på Susanne Pettersson Gallery är som glipor mot den andra världen, likt de platser som grekerna menade stod i förbindelse med underjorden. I mörka, skrovliga, stenliknande reliefer !nns sprickor, och när man kikar in där syns glödande, grottliknande miniatyrlandskap. De är illusioner åstadkomna med hjälp av speglar, lysdioder och annat. Stämningen är övertygande.
I en stor installation, som lär ha krävt ordentliga ingrepp i en gallerivägg, blir en blixtliknande spricka till en nästan fullskalig ingång till det Rilke kallade själarnas förunderliga gruva, ett upphävande av gränsen mellan konst och rum.
Bakgrunden till utställningen, som fått titeln ”Eftereld”, ska vara undersökandet av vad som sker efter en skogsbrand. I videoverket ”Cinder oasis” går kameran nära inpå förkolnat trä och det liv som ändå spirar där.
Men sakfrågan är sekundär (vilket den alltid är det när det handlar om riktigt bra konst). Snarare än naturkatastrofer och antropocen är det som dröjer sig kvar mikroperspektivet projicerat i HD-upplösning på en hel vägg, alltså skalförskjutningen och kretsloppsgestaltningen i sig.
Furbackens utställning berör ytterst mysteriet om liv och död. Och kanske hopp?
I galleriets innersta rum !nns ett betongobjekt av samma art som de andra, men i sprickan syns inte glöden efter en brand. Istället står där en brinnande buske – en epifani som heter duga. Det skapar resonans åt hela utställningen, som blir mer än en snyggt iscensatt postapokalyps. ”Eftereld” öppnar sig mot arkaiska initiationsriter och existensens grundskikt.
/Nils Forsberg, Dagens Nyheter
art critic, writer, editor in chief of Konstperspektiv
The exhibition “Eftereld” at S.P.G is on view until 1 June 2024!